czwartek, 15 listopada 2012

Ruszyła sieć SeeYou Mobile

To pierwsza na świecie telefonia komórkowa adresowana do osób niewidomych i słabowidzących. W ofercie znajdują się:
  • 1. Aparat telefoniczny SeeYou Phone w dwóch wersjach:
  • 2. Trzy taryfy abonamentowe:
    • SeeYou 150: abonament 38 PLN, liczba minut 50 (wymienne na 100 wiadomości SMS), transfer danych 150 mb
    • SeeYou 300: abonament 57 PLN, liczba minut 100 (wymienne na 200 wiadomości SMS), transfer danych 300 MB
    • SeeYou 1000: abonament 76 PLN, liczba minut 200 (wymienne na 400 wiadomości SMS), transfer danych 1 gb.
Koszt minuty połączenia do krajowych operatorów telefonicznych po wyczerpaniu pakietu abonamentowego to 0,27 PLN. SMS kosztuje 0,15 PLN.
SeeYou Mobile proponuje również zestaw aplikacji SeeYou Apps do zainstalowania na dowolnym telefonie z systemem Android. Nie jest jasne (choć można się tego spodziewać), czy do korzystania z tego pakietu wymagana jest aktywacja w sieci See You Mobile. Ponieważ nie figuruje on na liście produktów dostępnych w sklepie SeeYo Mobile, wyobrażam sobie, że aplikacje będą bezpłatne dla osób, które zechcą korzystać z sieci za pomocą posiadanego przez siebie telefonu z systemem Android. Nie znalazłem informacji o tym, jaka wersja Androida jest wymagana. Sam SeeYou Phone opiera się na Androidzie w wersji 4.1.2. Kilka słów o tym, co charakteryzuje ofertę, dostępną na stronie www.seeyou-mobile.com. Sama sieć to tzw. operator wirtualny, oparty, jak wieść gminna niesie, na sieci Orange. Cechą charakterystyczną jest zarówno sam telefon (Samsung Galaxy Nexus S), dostępny w wersji dla osoby niewidomej i dla jej opiekuna, jak i oferta dostępnych usług. Telefony różnią się oprogramowaniem. Ten dla osoby niewidomej dostosowany jest do obsługi głosowej i umożliwia wywoływanie funkcji telefonu, dostępnych w ramach platformy SeeYou Operator wylicza następujące możliwości:
  • dzwonienie
  • kontakty
  • wiadomości SMS
  • zegarek, alarm, budzik
  • kalendarz
  • > notatki głosowe
  • prognoza pogody
    przeglądarka WWW (kanały RSS)
  • mail (tymczasem jedynie Gmail)
  • Facebook
  • Twitter
  • Wikipedia
  • piesza nawigacja GPS
  • lupa optyczna
  • aplikacja opiekuna
  • połączenie alarmowe
  • połączenie z asystentem (osoba mogąca śledzić lokalizację użytkownika i udzielić mu pomocy)
  • stan baterii
  • stan internetu
  • informacja o WiFi
  • klawiaturka
  • szybkość mowy
  • dzwonek
  • automatyczne aktualizacje>
Funkcje planowane na I i II kwartał roku 2013:
  • Wydzielenie platformy na dostępne na rynku aparaty telefoniczne
  • wiadomości MMS
  • rozbudowa klawiatury wirtualnej
  • darmowe wiadomości w sieci SeeYou
  • przeglądarka internetowa
  • licznik transferu danych
    kalkulator
  • stoper
  • tłumacz
  • radio
  • odtwarzacz mp3
  • YouTube
  • lupa optyczna z systemem odczytu tekstu
  • NFC (płatności)
  • odtwarzacz Daisy
  • aplikacja opiekuna z przekazem video
  • integracja z dostawcami audiobooków
  • integracja z usługodawcami komunikacji miejskiej
  • integracja z urządzeniami peryferyjnymi
Funkcje planowane na III i IV kwartał roku 2013:
  • darmowe rozmowy w sieci SeeYou
  • integracja z dostawcami e-booków
  • zewnętrzne urządzenia optyczne
  • rozpoznawanie kolorów
  • rozpoznawanie twarzy
  • rozpoznawanie przedmiotów.
Telefon dla opiekuna to ten sam aparat, wyposażony jedynie w aplikację opiekuna umożliwiającą śledzenie lokalizacji podopiecznego i przekazywanie mu informacji o jego położeniu a także przekazywanie wskazówek nawigacyjnych. Nie posiada pakietu dostępnościowego dla osoby niewidomej.
Co ja o tym myślę? - Przede wszystkim brawa za innowacyjność. Sieć oparta na integracji sprzętu, oprogramowania i platformy, która to wszystko opbsłuży, jest znakomitym pomysłem. Oczywiście nie musi to być rozwiązanie dla każdego. Ten, kto np. z powodzeniem używa iPhone’a i radzi sobie z instalowaniem dodatkowych aplikacji na iOS, może powiedzieć, że nie spotka go jakaś szczególna niespodzianka. Może fakt współpracy z osobistym asystentem jest zdecydowanie mocnym punktem tej oferty. Stanowczo nie są nim natomiast ceny - zarówno telefonów, jak i abonamentów. Rozumiem, że płacimy za usługi dodane, a w wypadku SeeYou Phone’a także za aplikacje udźwiękawiającą, ale poziom tych cen jest nieco wygórowany. Być może wybranie innego sprzętu mogłoby wpłynąć na obniżenie kosztów, choć pewnie warto by posłuchać przedstawicieli sieci, którzy mają wiedzę na temat wymagań sprzętowych platformy SeeYou.
Z oferty SeeYou Mobile będą, być może, chciały skorzystać osoby często podróżujące samodzielnie, używające telefonu przede wszystkim do telefonowania i podstawowej komunikacji (SMS, e-mail i sieci społecznościowe).
Zalety? - Przedsięwzięcie nastawione na użyteczność dla osób z dysfunkcją wzroku. Szansa na stworzenie alternatywy dla ginącego Symbiana i nie dość jeszcze funkcjonalnego „gołego” Androida. Upowszechnienie dostępnych telefonów komórkowych wśród osób starszych i mniej zorientowanych w nowoczesnych technologiach. Możliwość zawarcia umowy na czas nieokreślony. Szansa wpływania na rozwój sieci i oprogramowania poprzez zgłaszanie operatorowi własnych pomysłów dotyczących nowych funkcjonalności i ulepszania już dostępnych.
Wady? - Brak oferty przedpłaconej (tzw. „na kartę”). Do pewnego stopnia wadą jest również zamknięta architektura, uniemożliwiająca samodzielną instalację dodatkowego oprogramowania (przynajmniej w przypadku SeeYou Phone’a wersji dla osoby niewidomej). Brak ten będzie doskwierał przede wszystkim zaawansowanym użytkownikom nowoczesnych technologii. Inne niedociągnięcie to oparcie się wyłącznie na interfejsie głosowym, bez rozbudowania obsługi dotykowej, znacznie bardziej dyskretnej i często bardziej precyzyjnej. Zabrakło mi również wzmianki o integracji z urządzeniami brajlowskimi oraz klawiaturami BlueTooth.
Przypuszczam, że pierwszy dzień funkcjonowania nowej sieci nie jest właściwym momentem do ferowania jednoznacznych opinii, dlatego życzę operatorowi powodzenia w całym przedsięwzięciu, a jego abonentom - zadowolenia z użytkowania sieci i dostępnego dla niewidomych aparatu telefonicznego.
Z pewnością będę jeszcze pisał o sieci SeeYou Mobile. Mikołaj Rotnicki który wybrał się na prezentację operatora, zamieścił swoje wrażenia w serwisie sixdots.pl. Zapraszam do lektury tego wpisu.

5 komentarzy:

  1. Dla mnie nie wygląda to zbyt ciekawie. Dużo osób niewidomych nie chce nawet próbować interfejsów innych, niż klawiaturowy, a tu wydaje się, że będzie tylko jeden. No i ta cena... Za tyle mogę mieć nowiutkiego iPhone 4S lub dopłacając najnowszego w wersji 5. Abonamenty też nie rozkładają na łopatki. Nie wróżę sukcesu.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dużo będzie zależało od elastyczności operatora i jego gotowości reagowania na zgłaszane uwagi. Idea, choć społecznie nośna, wydaje się potrzebować "społecznego zaangażowania" użytkowników, bo z ekonomicznego punktu widzenia przejście do SeeYou Mobile nie wydaje się uzasadnione. :-) Tylko czy nas na tę społecznikowską żyłkę stać...

      Usuń
    2. @ czekam na uwagi, by móc się odnieść :)

      Usuń
  2. Na http://seeyou-mobile.com jest opcja zgłoś pomysł. Podobna opcja w telefonie. Twórcy są otwarcie na wszelkie uwagi.

    @Jacek Zadrożny - napisz lepiej co można poprawić, bo skrytykować jest najprościej :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Dobry PR na sam początek, mocne wejście. Osobiście wolałbym nawet polską aplikację udźwiękawiającą androida, by bez problemów obsługiwać telefon dotykowy, który sam wybiorę. Model, który firma Humann wybrała jest zbyt duży zważywszy, że do obsługi telefonu nie jest potrzebny wyświetlacz. Plany taryfowe nie powalają, wręcz przeciwnie.

    OdpowiedzUsuń